fonografika.pl

Fonografika.pl – biznes, finanse, styl życia, uroda, zdrowie, muzyka

Jak naturalnie dbać o serce
Zdrowie

Jak naturalnie dbać o serce?

Złe nawyki żywieniowe, siedzący tryb życia, przebyte choroby, wszystko to sprzyjać może osłabieniu pracy Twojego serca. Niewydolne serce dostarcza organizmowi za mało krwi, a wraz z nią tlenu i innych składników odżywczych niezbędnych do regeneracji tkanek. Zły stan serca rzutować może na każdą drobną aktywność jaką wykonujemy, od treningu na siłowni, dyspozycji w pracy, aż po spacer cz wchodzenie po schodach. Czujesz, że niegdyś proste czynności dziś dużo mocniej cię angażują? Musisz wkładać w nie dużo więcej sił niż kiedyś? To może być objaw złego stanu serca. Jak dbać o serce wykorzystując naturalne sposoby? Warto znać kilka podstawowych zasad profilaktyki serca.

Tłuszcze nienasycone

Duże znaczenie dla profilaktyki serca ma ilość i jakość przyjmowanych przez nas tłuszczy. Nie chodzi tu o to by od razu rezygnować z tłuszczy, karać się beztłuszczową dietą. Tłuszcze są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, to też nie możemy z nich zupełnie rezygnować. Warto jednak ograniczyć ich ilość oraz przejść na tłuszcze nienasycone. Tłuszcze nasycone mają tendencje prozapalną, podwyższają cholesterol, którego nadmiar zwiększa ryzyko chorób układu krążenia. Gdzie szukać tłuszczy nienasyconych? Przede wszystkim w chudym mięsie, odtłuczonym nabiale, margarynie, tłustych rybach i oleju roślinnym. Wszystkie te produkty posiadają tzw. zdrowe tłuszcze. Oczywiście przed ich zakupem warto przeczytać dokładnie ulotkę na opakowaniu, bo tylko tam znajdziemy prawdziwe informacje.

Tłuszcze roślinne

Poza tłuszczami tropikalnymi jak np. olej palmowy, olej kokosowy, tłuszcze pochodzenia roślinnego mają dużo mniejszą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych niż tłuszcze zwierzęce. Często zawierają niezwykle cenne kwasy tłuszczowe omega 3, które działają przeciwzapalnie, zbijają poziom cholesterolu. Warto więc zamienić masło na margarynę produkowaną z nierafinowanych olejów nieutwardzonych. Produktów bogatych w te składniki warto szukać.

Odstaw sól

Duża ilość soli w organizmie to obciążenie dla nerek, a wraz z nimi dla układu pokarmowego. Sól sprzyja otyłości, a od otyłości nie jest już zwykle daleko do problemów natury kardiologicznej. Nadmiar soli w organizmie wpływa na przepuszczalność błon komórkowych. Jeśli nie wyobrażamy sobie życia bez soli to zmieńmy sól tradycyjną na sól potasową. Najlepiej jednak zastąpić ją innymi świeżymi lub suszonymi przyprawami.

Zrezygnuj ze słodyczy

Cukier to tzw. puste kalorie, Podnoszą stężeni cholesterolu oraz choresterolu LDL, czyli tzw. złego cholesterolu. Puste kalorie to też prosta droga do otyłości. Warto ograniczać słodkości jak tylko możemy. Niestety, dla wielu z nas jest to zadanie szczególnie trudne. Twierdzą bowiem, że cukier utrzymuje ich przy życiu. Warto zatem stopniowo zmniejszać ilość spożywanych słodyczy i cukru i bardzo skrupulatnie rozliczać się z narzuconych sobie ograniczeń.

Wybieraj warzywa i owoce

Naszym celem powinno być powiększanie ilości przyjmowanych na co dzień warzyw i owoców. Są to bowiem pokarmy bogate w błonnik, antyoksydanty, witaminy i minerały. Im więcej warzyw i owoców znajdzie się w naszej diecie, tym zapewne więcej niezdrowych produktów uda nam się dzięki nim odstawić. Nasz organizm nie potrzebuje wielkich ilości mięsa spożywanych każdego dnia, trzeba jedynie poświęcić kilka tygodni na to by się od tej potrzeby odzwyczaić psychicznie.

Odstaw kawę

Kawa podnosi ciśnienie krwi. Nie zawsze jest to wskazane, zwłaszcza jeśli nasze serce zmaga się z różnego rodzaju dolegliwościami. Profilaktyka nakazuje nam w takiej sytuacji odstawić kawę. Zamiast niej pić można zieloną herbatę, której działanie jest bardzo podobne jak kofeiny.

Odpoczywaj

Unikaj stresu, ćwicz swoją reakcję na sytuacje stresowe. Staraj się zachować równowagę miedzy pracą i odpoczynkiem. Daj swojemu organizmowi czas na regenerację. Unikaj okresów całkowitego bezruchu np. leżenie przed telewizorem. Zamień je na aktywny wypoczynek, posadź kwiatki na działce, wyjdź na spacer.

Bądź aktywny

W punkcie tym chodzi przede wszystkim o podejmowanie aktywności fizycznej na miarę swoich aktywności, ale systematycznie. Nie musisz od razu kupować karnetu do siłowni, nie musisz robić na rowerze 100 km dziennie, wystarczy 20. Nawet pół godziny treningu co drugi dzień może poprawić wydolność twojego układu krążenia, a dzięki temu zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Badaj się

Cykliczne badania to sposób na wczesne wykrycie nieprawidłowości pracy serca, a także szybką reakcję. Szczególnie wartościowe jest w tym przypadku badanie echo serca, które daje całościowy ogląd stanu i pracy mięśnia sercowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.